יום הזיכרון ויום העצמאות / הרב אופיר סעדון, עו"ד

בעת החדשה נוספו לנו שני ימים ללוח השנה – יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ויום העצמאות. שני ימים קדושים וחשובים אך גם שונים בתכלית השינוי. האחד יום של עצב ותוגה. יום אבל לאומי. והשני יום של שמחה וחדווה. מה טעם נכרכו שני ימים אלה האחד בשני?

בשבת שעברה קראנו בבית הכנסת על הליך טהרת המצורע:

וְצִוָּה֙ הַכֹּהֵ֔ן וְלָקַ֧ח לַמִּטַּהֵ֛ר שְׁתֵּֽי־צִפֳּרִ֥ים חַיּ֖וֹת טְהֹר֑וֹת וְעֵ֣ץ אֶ֔רֶז וּשְׁנִ֥י תוֹלַ֖עַת וְאֵזֹֽב: וְצִוָּה֙ הַכֹּהֵ֔ן וְשָׁחַ֖ט אֶת־הַצִּפּ֣וֹר הָאֶחָ֑ת אֶל־כְּלִי־חֶ֖רֶשׂ עַל־מַ֥יִם חַיִּֽים: אֶת־הַצִּפֹּ֤ר הַֽחַיָּה֙ יִקַּ֣ח אֹתָ֔הּ וְאֶת־עֵ֥ץ הָאֶ֛רֶז וְאֶת־שְׁנִ֥י הַתּוֹלַ֖עַת וְאֶת־הָאֵזֹ֑ב וְטָבַ֨ל אוֹתָ֜ם וְאֵ֣ת׀ הַצִּפֹּ֣ר הַֽחַיָּ֗ה בְּדַם֙ הַצִּפֹּ֣ר הַשְּׁחֻטָ֔ה עַ֖ל הַמַּ֥יִם הַֽחַיִּֽים: וְהִזָּ֗ה עַ֧ל הַמִּטַּהֵ֛ר מִן־הַצָּרַ֖עַת שֶׁ֣בַע פְּעָמִ֑ים וְטִ֣הֲר֔וֹ וְשִׁלַּ֛ח אֶת־הַצִּפֹּ֥ר הַֽחַיָּ֖ה עַל־פְּנֵ֥י הַשָּׂדֶֽה: (ויקרא יד ד – ז)

על מנת לטהר את המצורע מטהרתו נדרש הכהן לקחת שתי ציפורים חיות טהורות. את הציפור האחת מצווה הכהן לשחוט ואת הציפור השניה מצווה הכהן לשלח לחופשי על פני השדה. ואולם טרם משלח הכהן את הציפור על פני השדה מצווה התורה על הכהן לטבול את הציפור בדם הציפור השחוטה. מה מבקשת התורה ללמדנו באמצעות הטבלת הציפור טרם שילוחה על פני השדה?

שתי הציפורים אותם מצווה התורה ליקח לטהרת המצורע שוות הן במראה ובקומה ואין דבר המבדיל ביניהן אלא הגורל השונה שנקבע להן. הציפור האחת הולכת לשחיטה והציפור השניה הולכת לחיים. כביכול, מותה של הציפור האחת מעניק חיים לציפור השניה. לפיכך טרם משולחת היא לחופשי נדרשת היא לטבול את כנפיה בדם הציפור השחוטה. בדרך זו מכירה היא בטובתה של חברתה. דמה של חברתה הנצרב בכנפיה מזכיר לה תמיד כי היא קיבלה את חייה במתנה מאת מי שמסרה את נפשה עבורה.

לימים יעמוד הנביא יחזקאל וינבא לעם ישראל כולו כי החיים והמוות שלובים זה בזה: וָאֶעֱבֹ֤ר עָלַ֙יִךְ֙ וָֽאֶרְאֵ֔ךְ מִתְבּוֹסֶ֖סֶת בְּדָמָ֑יִךְ וָאֹ֤מַר לָךְ֙ בְּדָמַ֣יִךְ חֲיִ֔י וָאֹ֥מַר לָ֖ךְ בְּדָמַ֥יִךְ חֲיִֽי:

בדומה לציפור הנשלחת על פני השדה אף אנו החוגגים ביום העצמאות נדרשים להכיר טובה לחיילים שמסרו נפשם על קידוש ה'. נדרשים אנו לצרוב בתודעתנו את זיכרון הנופלים ורק מכוח תודעה זו להמשיך הלאה ולשמוח ביום העצמאות.

 

הרב אופיר סעדון, עו"ד הינו בעל משרד עו"ד המתמחה בתחום מיסוי מקרקעין

התחברות למערכת
מס׳ רשיון לא תואם
האתר החדש של ועד מחוז תל אביב כבר כאן! אם אתם נתקלים בבעיה במהלך הגלישה, אנא צרו קשר במייל support@talpress.co.il