פסיכיאטריה חדשה: מהו טיפול נפשי יעיל? עצות מעשיות לחיים שיחה עם ד"ר שלמה מנדלוביץ, מנהל "שלוותה"

מאת עו"ד עדנה שקל

יו"ר ועדת פסיכיאטריה פסיכולוגיה ומשפט –  מחוז תל אביב של לשכת עורכי הדין

הנושא "פסיכיאטריה חדשה: מהו טיפול נפשי יעיל – עצות מעשיות לחיים" עמד במרכז משדר מיוחד שנערך ביום 27.2.21 מטעם ועדת פסיכיאטריה פסיכולוגיה ומשפט –  מחוז תל אביב של לשכת עורכי הדין. אירחנו לשיחה גלויה וחופשית את ד"ר שלמה מנדלוביץ, מנהל המרכז לבריאות הנפש "שלוותה", פסיכיאטר ופסיכותרפיסט.

ד"ר שלמה מנדלוביץ משלב רפואה, פסיכולוגיה ופילוסופיה למשנה סדורה ומופתית שבליבה – שכלול הטיפול הנפשי. הוא גם רותם יצירתיות וכלים חדשניים לשם כך. בעבר הוא עמד בראש התוכנית לפסיכותרפיה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת ת"א וכיום הוא מרצה וחוקר במסגרת תכנית זו. עד כה פרסם חמישה ספרים מפרי עטו, ובמרכז השיחה עמד ספרו האחרון.

את ניסיונו העשיר בבריאות הנפש זיקק ד"ר שלמה מנדלוביץ לתובנות שקובצו בספרו החדש "מחשבות מחדר הטיפול – 101 דברים שלמדתי מטיפול על החיים", וניעזר בו במסע שלנו היום. הספר מאלף, יש בו תופינים לנפש, והמחבר מכניס את הקורא לחדר הטיפולים ומגלה לו תובנות מן החדר. בשיחתנו נשמע גם על תוכנה חדשה פרי המצאתו שמטרתה לייעל את הטיפול הנפשי.

ד"ר מנדלוביץ פתח בניתוח נקודות דמיון ושוני בין הפסיכותרפיה למשפט בשילוב תובנות מספרו החדש, ודבריו לוו במצגת מלבבת שמציגה את הנקודות והתובנות יחד עם תמונות חלומיות.

בהמשך השיחה נערך מיפוי הטיפולים הנפשיים. בין נבכי הפסיכואנליזה, הפסיכודינמיקה, ה CBT , המיינדפולנס, הטיפול הרגשי, הטיפול באמנות ועוד שלל שיטות טיפול, פילסנו בשיחתנו דרך כדי לזהות את הטיפול הנפשי היעיל .

במהלך השיחה עלו סוגיות כמו מהי מטרת הטיפול הנפשי, מהו טיפול מוצלח, המשולש "מטפל-מטופל-הפרעה" וכיצד נזהרים ממלכודות של טיפולי "חיבוקים ונשיקות". עלתה גם השאלה הסבוכה מהי הגדרת הפרעה נפשית או מחלת נפש, המעסיקה את עולם המשפט ועולם הפסיכיאטריה גם יחד. לבסוף גילה ד"ר מנדלוביץ מי הוא לדעתו פיליפ פינל הישראלי שפועל כיום.

השיחה שולבה עם תובנות מאלפות – מהן מטלטלות – מספרו החדש של ד"ר מנדלוביץ, מהן עצות מעשיות לחיים, כמו למשל:

"שני פתרונות מוצלחים לסבל האנושי: השלמה או תקווה. בהעדרם כל שנותר הוא הייאוש" (תובנה 79); "מהות הקיום אינה במשמעות אלא במאמץ בלתי פוסק לייצר משמעות" (תובנה 80).

 

עוד הוא כותב שהטיפול הנפשי ממוקם באזור של הפנטזיה (תובנה 50), והוא דומה לנסיעה בכיכרות, אין צמתים – תובנה 55. הוא גם כותב שהטיפול הוא תהליך של גדילה (תובנה 56) ובמקום אחר הוא מנסח נוסחה מעניינת: פוטנציאל + תסכול = גדילה (תובנה 75).

במקום אחר הוא כותב שמטרת הטיפול הזמנית – מציאת משמעות והמטרה הסופית – הקלת הסבל (תובנה 49), כאשר מצד המטפל טיפול נפשי הוא שיחה מנומקת – הקלת הסבל (תובנה 68), ולדבריו "הרעיון הבסיסי בטיפול הוא לא לקדם את המטופל לכיוונך, אלא להגיע אליו, ואז להתקדם יחד" (תובנה 71).

 

בחרתי – והבחירה לא היתה קלה – לחתום את השיחה בתובנה שהיא בעיני עצת זהב לחיים, והיא אומרת כך: "אל תקשיב למילים, תקשיב למה שהן עושות לך!"

 

* את הספר ניתן להשיג באתר של המחבר: http://shlomomendlovic.com/

התחברות למערכת
מס׳ רשיון לא תואם
האתר החדש של ועד מחוז תל אביב כבר כאן! אם אתם נתקלים בבעיה במהלך הגלישה, אנא צרו קשר במייל support@talpress.co.il