פרשת השבוע – בהר:תורת ישראל-תורת חיים / הרב אופיר סעדון, עו"ד

פרשת השבוע בהר: "תורת ישראל-תורת חיים"/ הרב אופיר סעדון, עו"ד

פרשת השבוע מלמדת אותנו על חובת ההגינות במסחר: אַל תּוֹנוּ אִישׁ אֶת אָחִיו. חופש העיסוק וחופש ההתקשרות מוגבלים על ידי התורה בהתאם לכללי ההונאה. כך לימדו אותנו חז"ל שאסור לו לאדם למכור לחבירו במחיר הגבוה ב – 20% ממחיר השוק.

המשנה במסכת בבא מציעא (נו.) הגבילה את דין ההונאה וקבעה כי ישנם דברים שאין בהם דין הונאה: "אלו דברים שאין להם הונאה העבדים והשטרות והקרקעות וההקדשות". הגמרא על אתר דורשת הגבלה זו מן הפסוקים. "מנהני מילי (=מניין למדנו דין זה) דתנו רבנן (=שלמדו חכמים) כי תמכרו ממכר לעמיתך או קנה מיד עמיתך דבר הנקנה מיד ליד. יצאו קרקעות שאינן מטלטלים".

ברם, דרשה זו של חז"ל לפיה אין בקרקעות דין הונאה מעוררת קושי רב לאור פשוטו של מקרא. דין ההונאה נאמר בפסוקים אגב דיני יובל. התורה מלמדת אותנו כי קרקע הנמכרת חוזרת לבעליה ביובל. בהקשר זה מלמדת אותנו התורה כי אדם המוכר קרקע לחבירו מחוייב לידע אותו כמה שנים נותרו עוד היובל ובהתאם לתמחר את מחיר הקרקע: בְּמִסְפַּר שָׁנִים אַחַר הַיּוֹבֵל תִּקְנֶה מֵאֵת עֲמִיתֶךָ. מכאן שגם במכירת קרקע שייך דין הונאה. האם דרשת חז"ל עומדת בסתירה לפשוטו של מקרא?

הגאון מווילנא בפירושו לתורה על פרשת משפטים קובע כי במקרים רבים: "הלכה (=תורה שבעל פה) עוקרת את המקרא" ועוד הוא ממשיך ואומר שהתורה שבעל פה "מתהפכת כחומר חותם" דהיינו שהתורה שבעל פה היא כמו חותמת. וכשם שהחותמת כתובה בכתב הפוך כך התורה שבעל פה הפוכה לנאמר בתורה.

ואולם טרם נוסיף את פרשת ההונאה לרשימה המכובדת של פרשות בהם קיים ניגוד בין האמור בתורה שבכתב לאמור בתורה שבעל פה נלמד פרשה זו בהתאם לטעמה וניישב בין הכתובים לבין דרשת חז"ל.

בגמרא במסכת בבא קמא (יד:) מוצעת סברא מדוע אין דין הונאה בקרקע: "אמר רבה בר עולא: דבר השוה כל כסף. מאי ניהו? דבר שאין לו אונאה". קרקע הינו דבר השווה כל כסף (שהרי היא קיימת לעולם) ולפיכך אין בה דין הונאה. בהתאם לסברה זו ניתן להציע כי התורה והמשנה מדברות על שתי תקופות שונות. התורה מדברת על תקופה בה היובל נוהג. בתקופה זו הקרקע אינה נמכרת לצמיתות אלא עד היובל. לפיכך מכירת קרקע כמוה כמכירת תבואה (כִּי מִסְפַּר תְּבוּאֹת הוּא מֹכֵר לָךְ). במצב דברים זה אין סיבה לחלק בין מטלטלים לבין קרקע. מכירת קרקע כמוה כמכירת מטלטלים ויש בה דין הונאה. מאידך המשנה דנה בתקופה בה אין היובל נוהג. לפיכך מכירת קרקע כבר אינה מכירה של תבואות אלא היא מכירה של הקרקע עצמה ולצמיתות. במצב דברים זה יש מקום לסברה לפיה לא יהיה דין הונאה נוהג במכירת הקרקע שהרי הקרקע עצמה שווה כל כסף.

העולה מדברנו הוא כי התורה שבעל פה אף שהיא משנה את הדין אינה משנה את העקרון ההלכתי. נצחיותה של התורה בהתאם לדברנו אלה באה לידי ביטוי דווקא בהיותה מתהפכת כחומר חותם במשך השנים. ההיצמדות ליישום ההלכתי הצר ולא לעקרון ההלכתי הינה הרסנית ופוגעת בחיותה של התורה. כך, למשל, אילו היו חז"ל משמרים את ההלכה המקראית לפיה יש הונאה בקרקע גם בתקופה בה היובל אינו נוהג היו חז"ל פוגעים בנצחיותה של התורה בכלל ובדיני הונאה בפרט.

לסיום נעיר שתי הערות חשובות. אחת, דין זה לפיו אין הונאה בקרקע נלמד על ידי חז"ל מן הפסוקים: "או קנה מיד עמיתך דבר הנקנה מיד ליד". הווה אומר מלאכת פרשנות זו אינה תקנה מאוחרת או מנהג אלא יישום דין דאורייתא. שנית, מלאכה זו של פרשנות המתחקה אחר טעם הדין מן הקשות והמסוכנות היא ולפיכך ראוי שיעסקו בה גדולי ישראל בלבד. זכות זו חובה היא להם. שאם לא יעשו אותה הם יעשו אותה מי שאינם ראויים. ועל כך אנו מתפללים: השיבה שופטינו כבראשונה ויועצנו כבתחילה.

הרב אופיר סעדון, עו"ד הינו בעל משרד עו"ד המתמחה בתחום מיסוי מקרקעין

התחברות למערכת
מס׳ רשיון לא תואם
האתר החדש של ועד מחוז תל אביב כבר כאן! אם אתם נתקלים בבעיה במהלך הגלישה, אנא צרו קשר במייל support@talpress.co.il