פרשת השבוע: ויחי / הרב אופיר סעדון, עו"ד

רגישות לסבלו של הזולת – חלק ב'

השבוע נחרוג ממנהגינו ונתייחס לשאלה אותה שאלו קוראים רבים בתגובה לדברים שפורסמו בשבוע שעבר.

לשם כך נחזור תחילה על עיקרי דברינו. מדוע העליל יוסף על בנימין שגנב את הגביע? לדעת האברבנאל יוסף רצה להחזיר את האחים בתשובה. האחים חטאו בכך שמכרו את יוסף לעבד וחזרתם בתשובה תבא לידי ביטוי בכך שילחמו עבור בנימין שלא יימכר לעבד.

השאלה שנשאלתי על ידי קוראים רבים היתה – היאך התיר יוסף לעצמו לצער את אביו לשם כך? האם התוכנית הגדולה אותה רקם יוסף הביאה בחשבון כי אביו הזקן מצוי בצער גדול על בנו שאבד לו?

ראשית תשובה לשאלה זו מצויה בפירושו של הרש"ר הירש. לדעתו של הרש"ר הירש יוסף לא יכול היה להתוודע לאביו טרם חזרו האחים בתשובה. אילו היה יוסף מספר לאביו על חטאם של אחיו היה יעקב כועס עליהם ולא היתה תקומה למשפחת יעקב.

בהמשך לדבריו של הרש"ר הירש נציע כי את ההשראה לפעולתו מצא יוסף בדבריו של יעקב עצמו!

לאחר שהתורה מספרת לנו על שנאת האחים את יוסף מספרת לנו התורה על השליחות אותה הטיל יעקב על יוסף:

וַיְקַנְאוּ־ב֖וֹ אֶחָ֑יו וְאָבִ֖יו שָׁמַ֥ר אֶת־הַדָּבָֽר: וַיֵּלְכ֖וּ אֶחָ֑יו לִרְע֛וֹת אֶת־צֹ֥אן אֲבִיהֶ֖ם בִּשְׁכֶֽם: וַיֹּ֨אמֶר יִשְׂרָאֵ֜ל אֶל־יוֹסֵ֗ף הֲל֤וֹא אַחֶ֙יךָ֙ רֹעִ֣ים בִּשְׁכֶ֔ם לְכָ֖ה וְאֶשְׁלָחֲךָ֣ אֲלֵיהֶ֑ם וַיֹּ֥אמֶר ל֖וֹ הִנֵּֽנִי: וַיֹּ֣אמֶר ל֗וֹ לֶךְ־נָ֨א רְאֵ֜ה אֶת־שְׁל֤וֹם אַחֶ֙יךָ֙ וְאֶת־שְׁל֣וֹם הַצֹּ֔אן וַהֲשִׁבֵ֖נִי דָּבָ֑ר וַיִּשְׁלָחֵ֙הוּ֙ מֵעֵ֣מֶק חֶבְר֔וֹן וַיָּבֹ֖א שְׁכֶֽמָה: וַיִּמְצָאֵ֣הוּ אִ֔ישׁ וְהִנֵּ֥ה תֹעֶ֖ה בַּשָּׂדֶ֑ה וַיִּשְׁאָלֵ֧הוּ הָאִ֛ישׁ לֵאמֹ֖ר מַה־תְּבַקֵּֽשׁ: וַיֹּ֕אמֶר אֶת־אַחַ֖י אָנֹכִ֣י מְבַקֵּ֑שׁ הַגִּֽידָה־נָּ֣א לִ֔י אֵיפֹ֖ה הֵ֥ם רֹעִֽים: וַיֹּ֤אמֶר הָאִישׁ֙ נָסְע֣וּ מִזֶּ֔ה.

יעקב רואה את קנאת האחים ומבקש לפייס בין יוסף לבינם. בפסוקים הקודמים נאמר: וַיִּרְא֣וּ אֶחָ֗יו כִּֽי־אֹת֞וֹ אָהַ֤ב אֲבִיהֶם֙ מִכָּל־אֶחָ֔יו וַֽיִּשְׂנְא֖וּ אֹת֑וֹ וְלֹ֥א יָכְל֖וּ דַּבְּר֥וֹ לְשָׁלֹֽם: יעקב, שידע שהאחים אינם יכולים לדבר עם יוסף לשלום ביקש מיוסף לראות את שלום אחיו. ובמילים אחרות יעקב ביקש מיוסף להתפייס עם אחיו!

יוסף עצמו מבין בדרך זו את הציווי של אביו. האלשיך הקדוש מפרש את דבריו של יוסף: את אחי אנכי מבקש – לומר גם שהם לא יבקשו אחוה אנכי מבקש אחוותם. יוסף מעיד על עצמו כי גם אם האחים אינם מבקשים את אחוותו הוא מבקש את אחוותם! האיש אותו פוגש יוסף אומר לו כי האחים נסעו מזה והמדרש מסביר כי מזה פירושו מן האחווה. וכלשון המדרש הסיעו עצמן מן האחוה. על אף הסכנה הכרוכה בכך יוסף מקיים את השליחות אותה הטיל עליו אביו והולך לראות את שלום אחיו.

לאחר שעלה יוסף למלוכה לא שכח יוסף את השליחות שהוטלה עליו. יוסף רוקם את תוכניתו הגדולה שלב אחר שלב על מנת לאחד את המשפחה. יוסף מודע, כמובן, לצער שייגרם לאביו אך הוא יודע כי אביו חפץ בדבר. יוסף עושה את כל מעשיו כאשר דמות דיוקנו של אביו ניצבת למול עיניו.

ואכן מיד לאחר שהאחים חזרו בתשובה מבקש יוסף מהאחים שיעלו אל אביהם ושיודיעו לו שהשליחות אותה הטיל עליו צלחה. כנגד מה שביקש יעקב: לֶךְ־נָ֨א רְאֵ֜ה אֶת־שְׁל֤וֹם אַחֶ֙יךָ֙ וְאֶת־שְׁל֣וֹם הַצֹּ֔אן וַהֲשִׁבֵ֖נִי דָּבָ֑ר משיב יוסף לאביו כי המשפחה יכולה לישב בשלווה במצרים:

מַהֲרוּ֘ וַעֲל֣וּ אֶל־אָבִי֒ וַאֲמַרְתֶּ֣ם אֵלָ֗יו כֹּ֤ה אָמַר֙ בִּנְךָ֣ יוֹסֵ֔ף שָׂמַ֧נִי אֱלֹהִ֛ים לְאָד֖וֹן לְכָל־מִצְרָ֑יִם רְדָ֥ה אֵלַ֖י אַֽל־תַּעֲמֹֽד:  וְיָשַׁבְתָּ֣ בְאֶֽרֶץ־גֹּ֗שֶׁן וְהָיִ֤יתָ קָרוֹב֙ אֵלַ֔י אַתָּ֕ה וּבָנֶ֖יךָ וּבְנֵ֣י בָנֶ֑יךָ וְצֹאנְךָ֥ וּבְקָרְךָ֖ וְכָל־אֲשֶׁר־לָֽךְ: וְכִלְכַּלְתִּ֤י אֹֽתְךָ֙ שָׁ֔ם כִּי־ע֛וֹד חָמֵ֥שׁ שָׁנִ֖ים רָעָ֑ב פֶּן־תִּוָּרֵ֛שׁ אַתָּ֥ה וּבֵֽיתְךָ֖ וְכָל־אֲשֶׁר־לָֽךְ: וְהִנֵּ֤ה עֵֽינֵיכֶם֙ רֹא֔וֹת וְעֵינֵ֖י אָחִ֣י בִנְיָמִ֑ין כִּי־פִ֖י הַֽמְדַבֵּ֥ר אֲלֵיכֶֽם:

כנגד מה שנאמר לא יכלו דברו לשלום נאמר עתה כי פי המדבר אליכם. התקשורת הטובה חזרה למשפחת יעקב.

 

הרב אופיר סעדון, עו"ד הינו בעל משרד עו"ד המתמחה בתחום מיסוי מקרקעין

 

 

התחברות למערכת
מס׳ רשיון לא תואם
האתר החדש של ועד מחוז תל אביב כבר כאן! אם אתם נתקלים בבעיה במהלך הגלישה, אנא צרו קשר במייל support@talpress.co.il