פרשת השבוע: לא בחיל ולא בכוח כי אם ברוחי אמר ה' צבאות/ הרב אופיר סעדון, עו"ד

פרשת השבוע: לא בחיל ולא בכוח כי אם ברוחי אמר ה' צבאות/ הרב אופיר סעדון, עו"ד

בפרשתנו מספרת התורה על חטאם הכבד של המרגלים אשר הוציאו את דיבת הארץ רעה ועל חטאו של העם אשר שמע בקולם ומאס בארץ חמדה. בניגוד בולט לאלה מתגלים כלב ויהושע כשני מנהיגים אמיצים העומדים בעוז ובתעצומות רוח מול העדה המבקשת לרגום אותם באבנים. בשעתו הקשה של עמנו עומדים שני אישים אלה כנגד ההמון הזועם ומביעים עמדה אחרת מן מעמדת העם החוטא. לפיכך זכו יהושע וכלב להיכנס לארץ ולשמש מנהיגים של עם ישראל. כלב כנשיא שבט ויהושע כמנהיג של העם כולו.

ומדוע זכה יהושע יותר מכלב? שאלה זו מתחדדת מאד לאור ההשוואה בין תגובתו ההירואית של כלב לתגובתו המאוחרת של יהושע. כלב היה הראשון שנלחם במרגלים. לאחר שהוציאו המרגלים את דיבת הארץ רעה נאמר: ויהס כלב את העם אל משה. ודוק כלב ולא יהושע! יהושע הצטרף אל כלב רק לאחר תגובת המרגלים לדבריו של כלב.

אם צריך היה לבחור במנהיג לאור פרשת המרגלים צריך היה כלב להיבחר למנהיג! ואכן בתגובתו הראשונה של הקב"ה לחטא המרגלים מזכיר הקב"ה רק את כלב ולא את יהושע: וְעַבְדִּ֣י כָלֵ֗ב עֵ֣קֶב הָֽיְתָ֞ה ר֤וּחַ אַחֶ֙רֶת֙ עִמּ֔וֹ וַיְמַלֵּ֖א אַחֲרָ֑י וַהֲבִֽיאֹתִ֗יו אֶל־הָאָ֙רֶץ֙ אֲשֶׁר־בָּ֣א שָׁ֔מָּה וְזַרְע֖וֹ יוֹרִשֶֽׁנָּה: מדוע, איפוא, נבחר יהושע למנהיגם של ישראל?

ייתכן והתשובה לשאלה זו עולה מתוך ההשוואה שבין דבריו של כלב לבין דבריו של יהושע אליהם הצטרף כלב.

בתגובתו הראשונית של כלב אומר הוא: "עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ כִּי יָכוֹל נוּכַל לָהּ". פסוק קצר זה נשמע כתיאור צבאי החסר כל יסוד אמוני. מדבריו של כלב עולה כי העליה לארץ וירושת הכנעני ייעשו בכוחם של בני ישראל בלבד. אין בדבריו של כלב כל התייחסות לעזרתו של הקב"ה. ואף שכלב לשם שמים התכוון הרי שלשונו לא היתה ראויה והלא על כך נאמר: "חכמים הזהרו בדבריכם".

כאמור, חיסרון היסוד האמוני מורגש היטב מהשוואת דבריו של כלב לדבריו הנרגשים של יהושע אליהם הצטרף כלב:

וִיהוֹשֻׁ֣עַ בִּן־נ֗וּן וְכָלֵב֙ בֶּן־יְפֻנֶּ֔ה מִן־הַתָּרִ֖ים אֶת־הָאָ֑רֶץ קָרְע֖וּ בִּגְדֵיהֶֽם: וַיֹּ֣אמְר֔וּ אֶל־כָּל־עֲדַ֥ת בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל לֵאמֹ֑ר הָאָ֗רֶץ אֲשֶׁ֨ר עָבַ֤רְנוּ בָהּ֙ לָת֣וּר אֹתָ֔הּ טוֹבָ֥ה הָאָ֖רֶץ מְאֹ֥ד מְאֹֽד: אִם־חָפֵ֥ץ בָּ֙נוּ֙ יְקֹוָ֔ק וְהֵבִ֤יא אֹתָ֙נוּ֙ אֶל־הָאָ֣רֶץ הַזֹּ֔את וּנְתָנָ֖הּ לָ֑נוּ אֶ֕רֶץ אֲשֶׁר־הִ֛וא זָבַ֥ת חָלָ֖ב וּדְבָֽשׁ: אַ֣ךְ בַּֽיקֹוָק֘ אַל־תִּמְרֹדוּ֒ וְאַתֶּ֗ם אַל־תִּֽירְאוּ֙ אֶת־עַ֣ם הָאָ֔רֶץ כִּ֥י לַחְמֵ֖נוּ הֵ֑ם סָ֣ר צִלָּ֧ם מֵעֲלֵיהֶ֛ם וַֽיקֹוָ֥ק אִתָּ֖נוּ אַל־תִּירָאֻֽם:

יהושע בדומה לכלב אומר כי ניתן לנצח את יושב הארץ ואולם בשונה מכלב אין הוא מייחס את הכוח לעם ישראל אלא לקב"ה. לא כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה אלא ה' הוא הנותן לך כוח לעשות חיל.

כלב אמנם היה הראשון לעמוד מול ההמון ולהשמיע את קולו אך יהושע היה הראשון להביע את המסר האמוני. יהושע הוא אשר השכיל להבין ואף להורות כי הכוח הצבאי אינו העיקר.  האמונה בה' כי הוא הנותן כוח לעשות חיל היא העיקר. הרוח ולא הכוח הם המכריעים את הקרב.

 

הרב אופיר סעדון, עו"ד הינו בעל משרד עו"ד המתמחה בתחום מיסוי מקרקעין

התחברות למערכת
מס׳ רשיון לא תואם
האתר החדש של ועד מחוז תל אביב כבר כאן! אם אתם נתקלים בבעיה במהלך הגלישה, אנא צרו קשר במייל support@talpress.co.il