פרשת השבוע: לך לך/ הרב אופיר סעדון, עו"ד

שי אזולאי .הכנסת אורחים

הבחירה באברהם

מבוא

מדוע בחר הקב"ה באברהם? שאלה זו מתעצמת לאור הנימוק המפורט של התורה ביחס לבחירתו של נח. בחירתו של הקב"ה בנח נעשית לאחר שהתורה מספרת באופן מפורט על מעלותיו, על צדיקותו ועל כך שהתהלך לפני האלוהים. מאידך, ביחס לאברהם אין כל פירוט. הציווי לך לך שניתן לאברהם אינו מנומק וניתן לכאורה ללא כל הסבר.

אל הארץ אשר אראך

וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ:

הקב"ה מצווה את אברהם שילך מארצו אך אינו מודיע לו לאן עליו ללכת. האמירה אל הארץ אשר אראך נותרת יתומה ואינה מקבלת כל הבהרה. היאך, איפוא, ידע אברהם לאן עליו ללכת? הרמב"ן בתירוצו השני לשאלה זו כותב:

ויתכן לומר כי אברהם מבראשונה ידע כי ארץ כנען היא נחלת ה' ובה יתן ה' חלקו, והאמין כי "אל הארץ אשר אראך" ירמוז לו על ארץ כנען, או על כולה, או על אחת מכל הארצות האל, ושם פניו אל כלל ארץ כנען, כי שם הארץ אשר יראנו באמת:

הקב"ה אמנם לא אמר לאברהם כי ארץ ישראל היא הארץ הנבחרת אך אברהם יודע זאת מעצמו. אברהם יודע מתוך נביעה פנימית כי ארץ ישראל היא נחלת ה' ובה יתן ה' חלקו. לפיכך נמשך אברהם לילך לארץ ישראל! אברהם אינו תועה בין הארצות כשה אובד אלא שם פניו בידיעה ברורה לארץ ישראל.

מדרשים רבים מתארים את אברהם כמי שקיים את התורה מתוך נביעה פנימית וללא כל צורך בציווי חיצוני:

והרי כתיב באברהם עקב אשר שמע אברהם בקולי וישמר משמרתי מצותי חקותי ותורותי. ומהיכן למד אברהם את התורה? רבי שמעון בר יוחאי אומר נעשו שתי כליותיו כשני כדים של מים והיו נובעין תורה שנאמר אף לילות יסרוני כליותי. ר' לוי אמר מעצמו למד את התורה שנאמר מדרכיו ישבע סוג לב ומעליו איש טוב, והיה מלמד לבניו תורה.

הזהות בין הקול הפנימי לבין הרצון האלוהי נובעת, כמובן, מבריאתו של האדם בצלם אלוהים. צלם אלוהים זה המהווה את המקור למוסר, לערכים ולמצפון ניטע באדם בעת ברייתו. יכולתו של האדם לשמוע קול פנימי זה הינה עדות למעמדו המוסרי ולחיבור בינו לבין האלוהים. אדם המשועבד ליצריו אינו יכול לשמוע בקול זה. מי שהוא בן חורין יכול לשמוע קול זה. אברהם שיכול היה לשמוע את קולו הפנימי נבחר על ידי ה'.

אמנם יש לשאול האם ניתן לסמוך על קול פנימי זה באופן מוחלט? לאחר שאברהם מגיע לארץ ישראל בפעם השניה מתגלה אליו ה' ומקיים את הבטחתו להראות לו את הארץ:

וַה' אָמַר אֶל אַבְרָם אַחֲרֵי הִפָּרֶד לוֹט מֵעִמּוֹ שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה מִן הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה שָׁם צָפֹנָה וָנֶגְבָּה וָקֵדְמָה וָיָמָּה:

לשם מה מראה הקב"ה את הארץ לאברהם לאחר שהגיע אליה? נראה כי הקב"ה מראה לאברהם אבינו את הארץ על מנת ליתן למצוות ישוב הארץ משקל נוסף. הקול הפנימי הינו יחסי ומשתנה. עיתים הקול הפנימי אומר כך ועיתים אומר הוא אחרת. הציווי האלוהי לעומתו הינו מוחלט ובלתי משתנה.

הבחירה באברהם

יכולתו של אברהם לקיים את הציווי האלוהי מתבררת כנימוק לבחירתו של אברהם אבינו. אברהם נבחר הואיל ויש בו את היכולת להגיע לצו ה' גם ללא הציווי. דבר זה מלמד אותנו רבות על אופיו של הציווי האלוהי ויש לו משקל רב בפירוש חוקי התורה. הצו האלוהי והנביעה הפנימית של האדם אמורים לחפוף האחד את השני.

הרב אופיר סעדון, עו"ד הינו בעל משרד עו"ד המתמחה בתחום מיסוי מקרקעין

התחברות למערכת
מס׳ רשיון לא תואם
האתר החדש של ועד מחוז תל אביב כבר כאן! אם אתם נתקלים בבעיה במהלך הגלישה, אנא צרו קשר במייל support@talpress.co.il