פרשת השבוע: פרשת ויקרא – "קריאה דו משמעית" / הרב אופיר סעדון, עו"ד

פרשת ויקרא -"קריאה דו משמעית"/ הרב אופיר סעדון, עו"ד

ספר ויקרא פותח בקריאתו של הקב"ה מאוהל מועד: "וַיִּקְרָ֖א אֶל־מֹשֶׁ֑ה וַיְדַבֵּ֤ר ה' אֵלָ֔יו מֵאֹ֥הֶל מוֹעֵ֖ד לֵאמֹֽר:". מהי משמעותה של קריאה זו?

הרשב"ם הציע כי קריאה זו שנאמרה בתחילת ספר ויקרא מהווה מעין המשך לסיומו של ספר שמות: "לפי שכתוב למעלה בסוף הספר ולא יכול משה לבא אל אהל מועד כי שכן עליו הענן וכבוד ה' מלא את המשכן, לכך קראהו הקב"ה מתוך אהל מועד." בסיומו של ספר שמות מתארת התורה את כבוד ה' המלא את המשכן ואשר אינו מאפשר למשה לבא אל המשכן. ספר ויקרא פותח בקריאתו של הקב"ה למשה לבא אל המשכן למרות כבוד ה' המלא את המשכן. אשרי בן אנוש שזכה לכך.

לצד קריאתו של הרשב"ם לפיה הקריאה אל משה היא לבא אל אוהל מועד תתכן קריאה נוספת לפיה הקריאה אל משה היא לבא מאוהל מועד. לצורך הבנת קריאה נוספת זו ועל מנת להבין את המשמעות הכפולה של פסוק הפתיחה של ספר ויקרא נלמד תחילה מהו אותו אוהל מועד הנזכר בפסוק ומהם גלגוליו של אוהל זה.

אוהל משה מחוץ למחנה – לאחר שחטאו ישראל בעגל נטה משה את אהלו מחוץ למחנה ישראל וקרא לו אהל מועד: "וּמֹשֶׁה֩ יִקַּ֨ח אֶת־הָאֹ֜הֶל וְנָֽטָה־ל֣וֹ׀ מִח֣וּץ לַֽמַּחֲנֶ֗ה הַרְחֵק֙ מִן־הַֽמַּחֲנֶ֔ה וְקָ֥רָא ל֖וֹ אֹ֣הֶל מוֹעֵ֑ד וְהָיָה֙ כָּל־מְבַקֵּ֣שׁ ה' יֵצֵא֙ אֶל־אֹ֣הֶל מוֹעֵ֔ד אֲשֶׁ֖ר מִח֥וּץ לַֽמַּחֲנֶֽה: אוהלו של משה הנטוי מחוץ למחנה ישראל סימל את הריחוק שנגזר על בני ישראל. השכינה כבר לא שורה בקירבם של בני ישראל אלא מחוץ למחנה. מי מבני ישראל אשר ביקש את ה' צריך היה לצאת מן המחנה. תיאור התורה את אוהלו של משה הנטוי הרחק מן המחנה מסמל, כמובן, את הריחוק הרוחני בו שרוי היה העם באותה שעה.

המשכן – לאחר שסיימו בני ישראל לבנות את המשכן זכו בני ישראל להשראת השכינה בתוכם מחדש. פסוקי החתימה של ספר שמות מתארים בחגיגיות רבה את חזרתו של הקב"ה לשכון בתוך בני ישראל. גלות השכינה הסתיימה: "וַיְכַ֥ס הֶעָנָ֖ן אֶת־אֹ֣הֶל מוֹעֵ֑ד וּכְב֣וֹד יְקֹוָ֔ק מָלֵ֖א אֶת־הַמִּשְׁכָּֽן:". אוהל מועד, האוהל בו הקב"ה משכין את שכינתו, אינו עוד אוהלו של משה הנטוי הרחק מן המחנה אלא המשכן המצוי במרכז מחנה בני ישראל.

פסוק הפתיחה של ספר ויקרא סובל, איפוא, את שתי המשמעויות גם יחד. מחד, הקב"ה קורא למשה שיעזוב את אוהל מועד הישן הנטוי הרחק מן המחנה ובכך יסיים את גלות השכינה. מאידך, הקב"ה קורא למשה שיבוא אל אוהד מועד החדש המצוי במרכז המחנה ובכך יסמל את השראת השכינה בישראל.

הרב אופיר סעדון, עו"ד הינו בעל משרד עו"ד המתמחה בתחום מיסוי מקרקעין

התחברות למערכת
מס׳ רשיון לא תואם
האתר החדש של ועד מחוז תל אביב כבר כאן! אם אתם נתקלים בבעיה במהלך הגלישה, אנא צרו קשר במייל support@talpress.co.il