פרשת השבוע: ראש השנה / הרב אופיר סעדון, עו"ד

ימים נוראים / הרב אופיר סעדון, עו"ד

אפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם אל יתייאש מן הרחמים

ראש השנה קיבל את משמעותו המוכרת לנו מן התורה שבעל פה בלבד. בתורה שבכתב לא נאמר מה אופיו של יום ראש השנה. כל שנאמר הוא שיום זה יהיה יום תרועה מבלי להבהיר טיבה של תרועה מה היא. חז"ל בתורה שבעל פה לימדו אותנו כי ראש השנה הינו יום של דין ומשפט. שהרי כך למדנו במסכת ראש השנה: בארבעה פרקים העולם נדון: בראש השנה כל באי עולם עוברים לפניו כבני מרון.

דא עקא ואפיון זה של חז"ל ליום ראש השנה מעורר קושי מבחינת היחס ליום הכיפורים. אם ראש השנה הוא יום הדין ראוי היה לקובעו לאחר יום הכיפורים ולא לפניו. שהרי כך היא דרכו של העומד במשפט. קודם מבקש הוא סליחה על מעשיו ורק לאחר מכן ניגש הוא לדין. מדוע הקדימו חז"ל את הדין לסליחה?

אפשר שתשובה לשאלה זו נוכל למצוא בסיפורה של הגמרא במסכת ברכות אודות המריבה שהתרחשה בין חזקיהו המלך לישעיהו הנביא:

חזקיהו המלך אמר שישעיה צריך לכבדו ולבא אליו שהרי יש לכבד את המלך. ישעיהו הנביא טען מנגד שחזקיהו צריך לבא אליו שהרי הוא הנביא. מה עשה הקב"ה הביא ייסורים על חזקיהו ואמר לישעיהו לך ובקר את החולה.

הלך ישעיהו לחזקיהו ואמר לו לך צווה על ביתך כי מות תמות ולא תחיה. וכל כך למה? הואיל ולא עסקת בפריה ורביה. אמר חזקיה והלא לא עסקתי בפריה ורביה הואיל וראיתי ברוח הקודש שעתיד לצאת ממני מנשה הרשע שיחטיא את ישראל! אמר לו ישעיהו עליך לעשות את אשר צווית ולא להתעסק בחשבונותיו של הקב"ה.

ביקש חזקיהו לחזור בתשובה. אמר חזקיה לישעיהו תן לי את בתך. אפשר יקבל ה' תשובתי בזכותי ובזכותך! אמר לו ישעיהו כבר נגזרה גזירה. עמד חזקיהו על רגליו ואמר לישעיהו: "אמר ליה: בן אמוץ, כלה נבואתך וצא! כך מקובלני מבית אבי אבא – אפילו חרב חדה מונחת על צוארו של אדם אל ימנע עצמו מן הרחמים."

ראש השנה הוא יום הדין. ביום זה הקב"ה דן אותנו וגוזר את גזר דינינו. ואכן לפני יום זה צריך האדם לחזור בתשובה לפני ה'. לפיכך עוסקים אנו בתשובה ובמעשים טובים בכל חודש אלול. ואולם גזר הדין הניתן בראש השנה אינו סוף פסוק. גם לאחר שנגזר הדין בכוחו של האדם לקרוע את גזר דינו. יום הכיפורים, בדומה לחזקיהו המלך, בא ללמדנו כי אין גזירה שלא ניתן לשנות. וכלשון המדרש: "אפילו חרב חדה מונחת על צווארנו אין לנו להתייאש מן הרחמים."

הרב אופיר סעדון, עו"ד הינו בעל משרד עו"ד המתמחה בתחום מיסוי מקרקעין

שם האומן : שי אזולאי |שם היצירה – הניגון שבינינו

התחברות למערכת
מס׳ רשיון לא תואם
האתר החדש של ועד מחוז תל אביב כבר כאן! אם אתם נתקלים בבעיה במהלך הגלישה, אנא צרו קשר במייל support@talpress.co.il