הרקע לבחירתו של משה
פרשת שמות מספרת לנו על הבחירה במשה רבינו. משה רבינו נבחר להיות הן מנהיג לאומי והן מנהיג דתי. כמנהיג לאומי הוציא משה את בני ישראל ממצרים. כמנהיג דתי עמד משה בהר סיני והוריד את התורה לעם ישראל.
נחמה ליבוביץ מלמדת אותנו כי הרקע לבחירתו של משה כמנהיג מסופר בפרשתנו. משה רבינו אשר גדל כנסיך מצרים יוצא ורואה בסבלותיהם של אחיו. משה רבינו מציל את האיש העברי מיד האיש המצרי. משה רבינו מפריד בין שני העברים הניצים ואומר לרשע למה תכה רעך. משה רבינו מציל את בנות יתרו מן הרועים שביקשו לפגוע בהם. סיפורים אלה מלמדים מה ראה ה' לבחור במשה כמנהיג. משה רבינו יודע לראות בסבלות הזולת ויודע להושיט יד.
לצד דבריה של נחמה ליבוביץ נציע כי בפרשת שמות מתואר גם הרקע לבחירתו של משה כנותן התורה. התורה מספרת לנו על גזרתו של יתרו כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו. כן מספרת לנו התורה על יישומו המפתיע של ציווי זה על ידי יוכבד אימו של משה: "וַתִּֽקַּֽח־לוֹ֙ תֵּ֣בַת גֹּ֔מֶא וַתַּחְמְרָ֥ה בַחֵמָ֖ר וּבַזָּ֑פֶת וַתָּ֤שֶׂם בָּהּ֙ אֶת־הַיֶּ֔לֶד וַתָּ֥שֶׂם בַּסּ֖וּף עַל־שְׂפַ֥ת הַיְאֹֽר:" האם קיימה יוכבד את הגזרה של פרעה? מבחינת לשון הגזרה יוכבד אכן קיימה את גזרת הפרעה. ואולם מבחינת תכלית הגזרה בוודאי שיוכבד לא קיימה את גזרת פרעה. מטרת הגזרה היתה לגרום למותם של ילדי ישראל ואילו יוכבד הצילה את משה.
משה רבינו נולד, איפוא, למתח הבסיסי ביותר הקיים בעולם המשפט. המתח בין לשון החוק לתכליתו. פרשן החוק נודד כל חייו בין שני קטבים אלה. אמנם החוק האידיאלי הינו החוק בו גם לשון החוק וגם תכליתו מביאים לתוצאה טובה. ואולם לעיתים רבות נדרש הפרשן לבחור בין שני אלה. יוכבד, אימו של משה, מלמדת את בנה היאך עליו לעשות זאת. מכאן ואילך יהיה זה תפקידו הגדול של משה. לתווך בין רצון האל לבין בני האדם. לפרש את החוקים באופן שבו יתאימו לבני האדם. זוהי גדולתו של משה. זוהי גדולתם של פוסקי הדורות.
הרב אופיר סעדון, עו"ד